Sjöfartsföreningen - Logga

Medlemsinformation Våren 2024

Hej alla kära föreningsmedlemmar!

Vi hoppas alla mår bra och gläds åt att våren är på väg. Vi hoppas ni har förståelse för att det ev kan bli ändringar i programmet. En viss avgift kan komma att tas ut vid vissa aktiviteter. Observera att medlemsavgiften är 220 kr per år efter beslut på årsmötet 2022.

VÅRENS TRÄFFAR:

Torsdagen 25 januari kl. 19.00

Johanna Asp, från Attraktiva, informerar om O-ringen.

Torsdagen 29 februari kl. 19.00

Ida Hammarqvist från Scania och berättar om deras verksamhet.

Torsdagen 21 mars kl. 19.00

Årsmöte. Gunnar Olsson berättar och visar bilder om Sjöfartsförenings ”Forskning"

Torsdagen 25 april kl. 19.00

Urban Wennberg berättar om färjan Kalmarsund VIII återkomst till Färjestaden.

Torsdagen 30 maj kl. 18.00

Utflykt till lokalt mål.

Torsdagen 29 augusti

Vi planerar för en resa till okänt mål.

SKEPPSORDER: OBS!

Anmälan till träffarna måste ske minst fyra dagar i förväg till eller ringa 073-376 40 43.

Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

Information från styrelsen

Styrelsen tänker skicka ut ett informationsbrev på mail ca fyra gånger per år, det kommer också att finnas på hemsidan under rubriken medlemssidor.
För mera information följ föreningen på Hemsidan, Facebook och Instagram.
Informationsbrevet ska innehålla lite axplock av vad som hänt och vad styrelsen har sysslat med och i vilka sammanhang föreningen har deltagit i.
Anmäl din e-postadress för att få brevet digitalt.

Missa inte Mingel i inre hamnen den 10 augusti mellan 10-16.

Förra årets Mingel var välbesökt och nu planerar vi för något liknande koncept, planering för arrangemanget är i full gång. Båt- och Maskinmuseet är naturligtvis öppet, vi planerar korta föredrag inne i föreningslokalen under dagen, kaffeservering, tipspromenad. Har ni något uppslag på aktiviteter så hör av er. Vi hoppas att Kustbevakningen, Sjöräddningen med flera kommer att finnas på plats. Det färdiga programmet kommer att finnas på våra sociala media och i Attraktiva Oskarshamns Evenemangskalender.

Flyttat, ny E-postadress eller telefonnummer?

Det kommer många medlemsutskick i retur både brev och mejl. Har du glömt meddela ny adress, e-postadress eller telefonnummer till föreningen. Skicka ett mejl till eller brev(vykort) till Oskarshamns Sjöfartsförening, Norra Strandgatan 12, 572 32 Oskarshamn.

Hemsidan och sociala medier

Följ oss på sociala medier där vi uppdaterar fortlöpande. Vi har tagit bort medlemssidan på grund av GDPR. Nu ligger information under dokumentarkivet i stället .

Förslag på intressanta ämnen till kommande föreningsträffarna.

Har du några idéer om intressanta ämnen/föredrag/föredragshållare tar vi tacksamt emot förslag till kommande torsdagsträffar.
Det läggs ner mycket arbete för att hålla träffarna och vi behöver få fler besökare för att kunna fortsätta med verksamheten.

Forskning

Digitalisering av föreningens arkiv såsom foto, dokument och fartygsritningar m.m. pågår. Vi är ett tiotal medlemmar som jobbar med detta på tisdagsförmiddagarna i magasinet. Dessutom forskar vi på fartyg, personer, varv och mönstringar, alla uppgifter matas in i vår databas.

Har du någon släkting eller bekant som varit sjöman är vi tacksamma om vi får tillgång till dessa uppgifter i vår databas.

Vill du hjälpa till och stödja föreningen med några timmars ideellt arbete så tveka inte att anmäla ditt intresse till någon i styrelsen eller via mejl till .

Vissa arbetsuppgifter går att göra hemifrån om man så önskar.

Båt- och Maskinmuseum

Har öppet hela sommaren t.o.m. sista helgen i augusti under förutsättning att vi får ferieungdomar under hela sommaren och medlemmar som vill hjälpa till under helger och övrig tid.

Välkomna till höstens verksamhet.

Styrelsen
Oskarshamns Sjöfartsförening