Sjöfartsföreningen - Logga

Båt~ och Maskinmuseum

Latitud N 57° 16.055 Longitud E 016° 27.288

Vackert beläget ligger Sjöfartsföreningens Båt- och maskinmuseum med utsikt över Oskarshamns gästhamn och med Besväret och Fnyket, Oskarshamns äldsta delar i blickfånget. I hallen får du uppleva ett stycke unik varvs- och Oskarshamnshistoria. Sommartid är det generösa öppettider så att intresserade kan komma in och ta sig en titt. På museet hittar man mängder av båtar, motorer och tillbehör att beskåda. Bland annat kan besökare se ångmaskinen som suttit i Gustavsberg VII, även en modell av fartyget finns i samlingarna. Både fartyget och ångmaskinen med effekten 500 hk. och en vikt på 14 ton är tillverkade i Oskarshamn år 1912. Utanför museet vid kajen, ligger ångbåten s/s Nalle förtöjd. Den är byggd på Oskarshamns varv 1923. Fartyget är renoverat till originalskick och K-märkt. Museihamnen får ofta besök av segelfartyg och andra traditionsfartyg. Du kan se bilder från dessa besök här, eller i vår loggbok.

En vägg med mycket historia

En av båtarna i museet, Spiggen, vedeldad ångpanna

Båt~ och maskinmuseum en sommardag under sjöfartsdagarna

Ångmaskinen innan renovering. Besök museet för att se ångaskinen i drift med hjälp av en hjälpmotor på drivaxeln.

Inträde

Vuxna och barn över 12 år: 50Kr
Gratis för barn under 12 år i målsmans sällskap.
Betalning: Kort eller Swish 123 272 20 23.

Öppettider/Opening Hours/Öffnungszeiten

Sommaren 2024 håller vi öppet på följande tider i Båt~ och maskin MUSEET
Öppet: 17/6-25/8 mån-fre 12-18, lör-sön kl. 11-15.
Torsdag den 20/6 stänger vi kl 16:00.
Midsommarhelgen stängt.
Öppet: 31/08 och 01/09 lör-sön kl. 11-15.
Extra öppet under V 30

Address

Båt~ och maskin MUSEUM
Norra Strandgatan 12, 572 32 Oskarshamn

Grupp / Guidad tur

Under övrig tid går det att beställa guidade turer på museet ring 010-35 60 000.
Vi tar gärna emot grupper/bussresor och anpassar arrangemangen enligt önskemål.

Senast granskad 2023-12-05