Sjöfartsföreningen - Logga

Medlemsinformation Våren 2022

Hej Sjöfartsvänner!

Vi hoppas att alla mår bra och att ni har fått alla sprutor mot covid 19. Hösten har varit väldig varm så här långt men styrelsen har ändå börjat planera inför våren och starta upp våra månadsaktiviteter igen. Det har varit en ensam tid för många och vi hoppas och tror att våra medlemmar vill börja träffas igen under gemytliga former. Vi har tappat många medlemmar då våra träffar varit inställda men vår förhoppning är att de nu väljer att komma tillbaka till föreningen då vi startar upp verksamheten igen. De medlemmar som inte ännu betalat medlemsavgiften får en påminnelse om detta via brev.

Vi planerar för invigning av skutskrovet på Norra kajen när mast och rigg är på plats. Troligen blir invigningen under våren/sommaren 2022 men mer information om detta senare Om inga nya restriktioner tillkommer pga smittspridningen av corona så planerar vi att hålla följande aktiviteter under våren.

Styrelsen önskar alla medlemmar en trevlig vår och hoppas att vi ses på våra olika aktiviteter.

VÅRENS TRÄFFAR

Torsdagen 27 januari kl. 19.00

Inställt på grund av pandemin Covid 19 och den stora smittspridningen av omikron.

Torsdagen 24 februari kl. 19.00

Torsdag 31 mars kl. 19.00

Årsmöte,
Film från bärgningen av jagaren J21 Södermanlands våldsamma grundstötning i Stockholms norra skärgård 1968.

Torsdag 28 april kl. 19.00

Smålands Hamnars VD Niclas Strömqvist kommer och berättar om hamnens framtida planer och utveckling.

Torsdagen 02 juni kl 18.00 (OBS tiden)

Vi gör ännu ett försök till båtutflykt. Vi åker med M/S Solkust till Furön. När vi kommer fram får vi en guidad tur på ön utav Anders Österman. Någon form av förtäring blir det.

Lördag 27 augusti kl 18.00

Nytt försök till Jubileumsmiddag på Badholmen. Separat inbjudan med program kommer att skickas ut.

SKEPPSORDER: OBS!

Anmälan till träffarna måste ske minst fyra dagar i förväg till eller ringa 073-376 40 43.
Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

Torsdagsträffarna

På torsdagsträffarna serveras mat och dryck till självkostnadspris. Om du inte vill delta i måltiden är du givetvis ändå hjärtligt välkommen att lyssna på föredragen och umgås med andra medlemmar. En mindre avgift kan tas ut om föreningen har kostnader för föredragshållaren. Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

Har du några idéer om intressanta ämnen/föredrag/föredragshållare tar vi tacksamt emot förslag till kommande torsdagsträffar.

Besöksantalet på månadsträffarna har tyvärr minskat. Det läggs ner mycket arbete för att hålla träffarna och vi behöver få fler besökare för att kunna fortsätta med verksamheten.

Hemsidan och sociala medier

Hemsidan uppdateras med jämna mellanrum, är läsbar även från läsplatta och mobiltelefoner . Vill ni ha inloggning till medlemssidorna tar ni kontakt med Urban på mail .

Flyttat, ny E-postadress eller telefonnummer?

Det kommer många medlemsutskick i retur både brev och mejl. Har du glömt meddela ny adress, e-postadress eller telefonnummer till föreningen. Skicka ett mejl till eller brev(vykort) till Oskarshamns Sjöfartsförening, Norra Strandgatan 12, 572 32 Oskarshamn.

Forskning

Digitalisering av föreningens arkiv såsom foto, dokument och fartygsritningar m.m. pågår. Vi är ett tiotal medlemmar som jobbar med detta på tisdagsförmiddagarna i magasinet. Dessutom forskar vi på fartyg, personer, varv och mönstringar, alla uppgifter matas in i vår databas. Vi planerar även att starta ett projekt om kvinnor till sjöss.

Har du någon släkting eller bekant som varit sjöman är vi tacksamma om vi får tillgång till dessa uppgifter i vår databas.

Vill du hjälpa till och stödja föreningen med några timmars ideellt arbete så tveka inte att anmäla ditt intresse till någon i styrelsen eller via mejl till .

Vissa arbetsuppgifter går att göra hemifrån om man så önskar.

Båt- och Maskinmuseum

Båtarna i museet behöver omvårdnad och vi har även fått några tillskott som behöver slipas och fernissas. Hör av dig till om du kan hjälpa till med båtarna.

Som vanligt så behöver vi hjälp med att bemanna Båt- och Maskinhuset i sommar, det är helgerna i Juli lördag och söndagar mellan kl 11:00 till 15:00 datumen är 2-3, 9-10, 16-17, 23-24, 30-31. Augusti 6-7, 13-14, 20-21, 27-28.

Oskarshamns Sjöfartsförening

Vi vill sträva för att kunna arrangera Sjöfartsdagar i Oskarshamn där vi bland annat kan visa upp klassiska båtar och arrangera tävlingar. Göra ett event som ger ännu mer liv åt hamnen och oss som bor i Oskarshamn.

Oskarshamn står högt i kurs bland båtintresserade. Vi har dels ett sjöfartsmuseum som klassas som det tredje bästa i landet. Oskarshamn är också känd för sina fina motorbåtsrace och seglingstävlingar.

Sjöfartsföreningen har engagerat sig i renoveringen av Princess Svanevit som är en segelbåt av typa 12:a. Detta medför att Princess Svanevit och andra 12:or kommer att besöka vår hamn med jämna mellanrum. Vår målsättning är att sommaren 2024 göra ett unikt arrangemang under ett antal dagar där vi får besök av klassiska båtar och med en segeltävling för 12:or runt Blåjungfrun.

Princess Svanevit WINGS Princess Svanevit

Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få.

Ordf. Anders Lindh
Oskarshamns Sjöfartsförening