Sjöfartsföreningen - Logga

Medlemsinformation Hösten 2021

Hej Sjöfartsvänner!

Vi hoppas att alla mår bra och att alla har fått sina båda sprutor mot covid 19. Sommaren har varit väldig varm så här långt men styrelsen har ändå börjat planera inför hösten och starta upp våra månadsaktiviteter igen. Det har varit en ensam tid för många och vi hoppas och tror att våra medlemmar vill börja träffas igen under gemytliga former.

Vi har tappat många medlemmar då våra träffar varit inställda men vår förhoppning är att de nu väljer att komma tillbaka till föreningen då vi startar upp verksamheten igen. De medlemmar som inte ännu betalat medlemsavgiften får en påminnelse om detta via brev.

Om inga nya restriktioner tillkommer pga smittspridningen av corona så planerar vi att hålla följande aktiviteter under hösten.

Efter årsmötet hade vi tänkt att inviga skutskrovet på Norra kajen men vi har valt att skjuta upp invigningen då inte masten ännu är på plats. Troligen blir invigningen under våren 2022 men mer information om detta kommer att lämnas i vårens medlemsinformation.

Styrelsen önskar alla medlemmar en trevlig höst och hoppas att vi ses på våra olika aktiviteter.

Höstens Träffar

Torsdagen 26 augusti kl. 18.00

Årsmöte. Efter årsmötet får Anders Berg ordet och berättar och visar bilder på hur man har renoverat lotsbåten från Kråkelund.

Torsdagen 30 september kl. 18.00

Stefan Thorssell föreläser om passagerarfärjan Estonia och förlisningen. Stefan har skrivit tre böcker om Estonia.

Lördagen 30 oktober kl. 18.00 Inställd

Jubileumsmiddag. Separat inbjudan med mer information skickas ut längre fram.

Fredagen 26 november kl. 19.00

Julbord, medlemmar med respektive inbjuds att äta hemlagat julbord till självkostnadspris. Ta med en julklapp per person, värde ca 75 kr, vilka sedan lottas ut under kvällen.

Torsdagen 27 januari 2022 kl 19.00

Film från bärgningen av jagaren J21 Södermanlands våldsamma grundstötning i Stockholms norra skärgård 1968.

SKEPPSORDER: OBS!

Anmälan till träffarna måste ske minst fyra dagar i förväg till eller ringa 073-376 40 43.
Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

Torsdagsträffarna

På torsdagsträffarna serveras mat och dryck till självkostnadspris. Om du inte vill delta i måltiden är du givetvis ändå hjärtligt välkommen att lyssna på föredragen och umgås med andra medlemmar. En mindre avgift kan tas ut om föreningen har kostnader för föredragshållaren. Meddela vid anmälan om du inte vill ha mat.

Har du några idéer om intressanta ämnen/föredrag/föredragshållare tar vi tacksamt emot förslag till kommande torsdagsträffar.

Besöksantalet på månadsträffarna har tyvärr minskat. Det läggs ner mycket arbete för att hålla träffarna och vi behöver få fler besökare för att kunna fortsätta med verksamheten.

Hemsidan och sociala medier

Hemsidan är läsbar även från läsplatta och mobiltelefoner . Vill ni ha inloggning till medlemssidorna tar ni kontakt med Urban på mail .

Flyttat, ny E-postadress eller telefonnummer?

Det kommer många medlemsutskick i retur både brev och mejl. Har du glömt meddela ny adress, e-postadress eller telefonnummer till föreningen. Skicka ett mejl till eller brev(vykort) till Oskarshamns Sjöfartsförening, Norra Strandgatan 12, 572 32 Oskarshamn.

Forskning

Digitalisering av föreningens arkiv såsom foto, dokument och fartygsritningar m.m. pågår. Vi är ett tiotal medlemmar som jobbar med detta på tisdagsförmiddagarna i magasinet. Dessutom forskar vi på fartyg, personer, varv och mönstringar, alla uppgifter matas in i vår databas. Vi planerar även att starta ett projekt om kvinnor till sjöss.

Har du någon släkting eller bekant som varit sjöman är vi tacksamma om vi får tillgång till dessa uppgifter i vår databas.

Vill du hjälpa till och stödja föreningen med några timmars ideellt arbete så tveka inte att anmäla ditt intresse till någon i styrelsen eller via mejl till .

Vissa arbetsuppgifter går att göra hemifrån om man så önskar.

Båt- och Maskinmuseum

Båtarna i museet behöver omvårdnad och vi har även fått några tillskott som behöver slipas och fernissas. Hör av dig till om du kan hjälpa till med båtarna.

Insamlingen till Princess Svanevit pågår

Vill du vara med och ge ett bidrag till restaureringen av segelbåten Princess Svanevit? Vill du vara med och ge 500 kr eller mer sätter du in pengarna på BG 5758-8717 eller swish 123 272 20 23. Märk betalningen med Svanevit. Alla som skänker pengar tilldelas ett gåvobevis med sitt namn och summan man skänkt.

De som ”adopterar”, d v s står för restaureringen, av Princess Svanevits dörrar och luckor får sitt namn på en skylt ombord. Den kommer också att synas på Princess Svanevits hemsida www.svanevit.se och under utställningen på Liljevalchs. Att låta dörren med en kogg som motiv prydas av ”Oskarshamnskoggen” vore ett gyllne tillfälle att berätta att den mest välbevarade koggen i Sverige finns i Oskarshamn, redan är bärgad och bara väntar på att få ett eget museum! Om vi får ihop tillräckligt med pengar, 125 00kr, kommer skylten på dörren att prydas med namnet Oskarshamn. Se hemsida

Varför behöver vi bevara Princess Svanevit

12mR Princess Svanevit, världens längsta 12:a, byggdes till KSSS:s 100-årsjubileum 1930 för att sätta Sverige på världskartan, både som seglingsnation och som hantverksnation. Tidens främsta konstnärer har stått för den inredning som gör Princess Svanevit till ett flytande konstmuseum. Intarsian som pryder luckor och dörrar restaureras nu för att i februari och mars 2022 ställas ut på Liljevalchs konsthall på Djurgården i Stockholm. Både båten och intarsian renoveras i Sverige eftersom det är oerhört viktigt att kunskapen och hantverket finns och lever vidare i vårt land.

Princess Svanevit är Familjen Burre Hellmans stiftelses i särklass största satsning. Vi tror att hon med sin spännande historia och osannolika inredning har en unik möjlighet att bidra till att fler upptäcker de klassiska båtarna och deras skönhet.

Princess Svanevit och andra 12: or kommer att besöka Oskarshamn vid olika tillfällen. Då kommer Svanevit att visas upp för besökare.

Foto dörr Foto dörr
Senast granskad 2021-10-24