Sjöfartsföreningen - Logga

Sjöfartsmuseet

Latitud N 57° 15.778 Longitud E 016° 26.796

Ett besök på Sjöfartsmuseet ger en spännande inblick i sjöfartens utveckling i Oskarshamnsregionen. Oskarshamn och dess omgivning har ett starkt historiskt förflutet inom sjöfart, handel och skeppsbyggeri. Sjöfartsmuseet "nyinvigdes" den 1 december 2012 och visar idag en helt ny inredning där föremålen har fått sina givna platser. Informativa texter och filmer dyker upp överallt och otaliga är de fantastiska fartygsmodeller, nautiska instrument och skeppstavlor som finns bland alla andra spännande saker.

Fartygsmodeller

Bild från museet

Fartygsmodeller

Bilderna visar en del av utställningen, med fartygsmodeller och skeppsuniformer. För barn finns en stor lekhörna där skutan Thyras kabyss och styrhytt inbjuder till att laga mat och styra skutan ut på "havet". Här finns även leksaker på temat sjöfart, piratmundering och flytvästar.

I museets arkiv finns ritningar på fartyg byggda vid Oskarshamns varv. Museet har också en stor dokumentsamling. Sjöfartsmuseet har drygt 6000 registrerade föremål bestående av bl.a. fartygsmodeller, tavlor, skeppsritningar, navigationsutrustning mm.

I Sjöfartsföreningen finns det flera medlemmar med gedigen kunskap om sjöfart och museets samlingar. Dessa medlemar kan berätta om Oskarshamn, som den stora hamnen för seglande skepp vid förra sekelskiftet och hur museet fått sin samling från denna unika epok. För att få ett rikt och minnesvärt besök på Oskarshamns Sjöfartsmuseum rekommenderas en guidad tur. Kontakta museet 0491-880 45 för närmare upplysningar. Sjöfartsmuseet ligger i Kulturhuset och ägare till föremålen är Oskarshamns Sjöfartsförening.

Öppettider

Tis - Fre 10.00 - 18.00